سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایرواشر(Airwasher) چیست؟

 

هواشور یا ایرواشر (به انگلیسی Airwasher) دستگاهی است که عموما برای غبارگیری و زدودن آلودگی های هوا، رطوبت زنی، رطوبت‌گیری و خنک سازی هوا به کار رفته و  می‌تواند به صورت مستقل یا به عنوان جزئی از هواسازها و  سیستم‌های تهویه مطبوع  دیگر استفاده شود .

طرز کار دستگاه (دستگاه ایرواشر) تقریبا مشابه با سیستم هوارسان (AHU) بوده  با این تفاوت که در آن بجای کویل سرمایشی از نازل‌های رطوبت‌زن استفاده شده است و در واقع هوارسان علاوه بر اجزاء اصلی هواساز ، مجهز به محفظه ‌ی دیگری به نام ایرواشر می‌باشد که شامل قطعاتی به نام تشت آب، قطره‌گیرها، کلکتورها و افشانک‌های پاشش آب میباشد.

اجزای مهم و اصلی ایرواشر شامل: فن، فیلتر تصفیه هوا (فلزی یا پارچه ای)، نازلها، دیفیوزر(پخش‌کننده هوا)، کویل آب گرم و تیغه‌های قطره گیر است.

طرز کار ایرواشر

در هوای گرم ایرواشر هوا را به داخل خود جذب کرده و بعد به کمک پمپ آب و نازل، هوا را شسته و خنک می‌کند. نقش نازل ها در دستگاه ا پاشیدن ذرات پودری آب است تا  آلودگی‌ها و گردوغبار را از هوا زدوده و هوای تمیز و خنک از ایرواشر خارج کنند.

در فصول سرد سال برای تولید گرما در ایرواشرها تمام ورودی‌های ایرواشر ها بسته شده و فقط تنها یک ورودی هواباز است بر خلاف  تابستان که دریچه‌های ورودی هوا بیشتر بوده تا هوای تازه بیشتری را وارد دستگاه کنند.

مقایسه ایرواشر و داکت اسپلیت

هر دو سرمایش را به صورت مجزا و بدون دستگاه دیگری ایجاد می کنند.

 ایرواشر و داکت اسپلیت هر دو از طریق کانال ها بین دستگاه و ساختمان قرار میگیرند.

هر دو گرمایش را به کمک سیستم دیگری ایجاد نموده و توزیع میکنند .

ایر واشر بر خلاف داکت اسپلیت از سیستم سرمایش تبخیری استفاده میکند .

 داکت اسپلیت دو واحد به نام های اواپراتور و کندانسینگ داشته در صورتی که ایرواشر از یک واحد تشکیل شده است.

داکت اسپلیت از اجزای بیشتری تشکیل شده و به طبع آن میتواند تغییرات زیادی را در محیط ایجاد نماید اما ایر واشر حداکثر  15 درجه تغییر دمای محیطی ایجاد میکند .

دستگاه ایر واشر می تواند رطوبت محیط را کنترل نماید اما داکت اسپلیت این قابلیت را ندارد.